poniedziałek, 2 maja 2011

Samolot na baterie słoneczne odbędzie pierwszy lot międzynarodowy

Pierwszy lot międzynarodowy prototypu elektrycznego samolotu, zasilanego ogniwami fotoelektrycznymi ma się odbyć już w tym miesiącu. Do tej pory samolot latał jedynie po obszarze Szwajcarii. Start jest uzależniony od sprzyjających warunków pogodowych.

Projekt Solar Impulse jest dotowany ze środków Komisji Europejskiej, z tego względu pierwszym celem będzie Bruksela. Następnie samolot odleci do Paryża, gdzie ma być atrakcją 49th International Paris Air Show które odbywają się od 20 do 26 czerwca 2011.


Projekt Solar Impulse, którego celem jest zbudowanie samolotu napędzanego energią elektryczną, który będzie zdolny do okrążenia kuli ziemskiej, jest realizowany od 2003 roku. Firma prowadzona przez psychiatrę i podróżnika Bertranda Piccarda i pilota wojskowego Andre Borschberga uzyskuje finansowanie głównie od prywatnych przedsiębiorstw, głównie Deutsche Bank, Omega SA i Solvay. Pozostali partnerzy to Bayer MaterialScience, Altran i Swisscom. Dodatkowo projekt jest wspierany przez Clarins, Semper, Toyota, BKW, STG. EPFL, Europejska Agencja Kosmiczna (ESA) i Dassault zapewniają dodatkowe ekspertyzy techniczne.

Aktualnie nad projektem pracuje już interdyscyplinarny zespół 50 specjalistów z z sześciu krajów, wspierany przez około 100 doradców zewnętrznych.

Samolot o rozmiarze porównywalnym do Airbusa A340 waży jedynie 1600 kg i zabiera jednego pasażera. Nie potrzebuje żadnego paliwa, może latać również w nocy, co udowodnił podczas 26-cio godzinnego lotu 7–8 lipca 2010 r.


Dane techniczne samolotu
Rozpiętość skrzydeł: 63,40 m
Długość: 21,85 m
Wysokość: 6,40 m
Waga: 1 600 Kg
Moc silników: 4 x 10 HP electric engines
Ogniwa fotoelektryczne: 11 628 (10 748 na skrzydłach, 880 na stabilizatorze)
Średnia prędkość lotu: 70 km/h
Prędkość wznoszenia: 35 km/h
Pułap: 8 500 m (27 900 ft)

Źródło

Brak komentarzy: